فهرست

تاریخچه آی تی – آی تی چطور شکل گرفت؟

آی تی (IT) مخفف کلمه Information Technology یا فناوری اطلاعات است.

بطور کلی، استفاده از کامپیوترها جهت ذخیره سازی، بازیابی و انتقال داده و اطلاعات را IT یا فناوری اطلاعات می نامند. بشر همواره و از حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح در عصر سومریان باستان توسط نوشتن به نوعی در حال انتقال، بازیابی، ذخیره سازی و برقراری ارتباط بوده است؛ این در حالی است که اصطلاح فناوری اطلاعات به معنی امروزی و مدرن آن از سال 1958 و پس از چاپ مقاله Harvard Business Review، به وجود آمد.

جالب اینجاست که کامپیوترها پیش از سال 1978 نیز وجود داشتند ولی از آن ها بیشتر برای انجام محاسبات پیچیده استفاده می شد. عبارت "فناوری اطلاعات" زمانی سر زبان ها افتاد که از کامپیوترها علاوه بر انجام محاسبات پیچیده، برای نظم بخشیدن و دسته بندی داده های از پیش نوشته شده نیز استفاده شد.

فناوری اطلاعات به معنای امروزی آن هرگز به وجود نمی آمد مگر به وسیله توسعه زبان برنامه نویسی و نزدیک کردن هرچه بیشتر آن به زبان انسان.

 

آی تی چیست؟

به ‌طور خلاصه، فناوری اطلاعات شامل مواردی مانند استفاده از رایانه‌های الکترونیکی و نرم‌افزار، تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات می باشد. در تعریف دیگری (که به نظر می‌رسد کامل تر و دقیق تر باشد) فناوری اطلاعات یا همان آی تی به کلیه فناوری‌هایی اشاره می‌کند که در شش حوزه جمع‌آوری، ذخیره‌ سازی، پردازش، حفاظت، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد داشته و اثرگذار هستند. اخیراً تغییر اندکی در این عبارت داده شده است تا دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد؛ بنابراین عده‌ ای مایلند معادل فارسی عبارت (Information and Communications Technology) یا ICT را به صورت (فناوری اطلاعات و ارتباطات یا فاوا) به کار ببرند.